Mijn avontuur in Suriname!

Mission Impossible

Lieve allemaal,

Ik sta op dit moment voor een Mission Impossible: ik moet drie trips beschrijven van de afgelopen dagen in zo min mogelijk tekst, zodat jullie niet halverwege afhaken, haha. Laat ik beginnen bij de eerste trip: Galibi.

We vertrokken al vroeg donderdagmorgen en moesten nog wat mensen ophalen. We ontmoetten onze reisgenoten, erg bijzondere mensen, ik zal niet in details treden, haha. We reden eerst een paar uur en mochten daarna per boot verder. Gelukkig hadden we nog een poncho kunnen bemachtigen, want serieus: we waren drijfnat. Een bijzonder gevoel overheerste: ik had echt het gevoel alsof ik bij paps en mams in de boot zat, op de terugweg vanaf de Beulaker. Met z’n allen in de punter, keihard over het meer en je werd nat van het opspattende (zeg je dat zo?) water. We kwamen aan op een, zoals Jesse het zei, Bounty-eiland. Palmbomen, strand, zee, wauw! Heel mooi! We sliepen in een mooie kamer vlak aan het water. Heerlijk wakker worden!

In deze periode leggen de grote zeeschildpadden hun eitjes op het strand. Schildpadden zijn langzame dieren, dat is een understatement! Poe, je moest wel echt geduld hebben hoor! Voordat ze een keer ‘in trance’ waren, zoals dat werd genoemd, was je weer een halfuur verder! Maar toen het moment eindelijk daar was: wauw. Best indrukwekkend om te zien! Per boot gingen we weer terug naar het ‘bounty eiland’, waardoor we weer zeiknat waren. Het was het wel waard trouwens!

De tweede dag gingen we naar Frans-Guyana, gewoon eventjes over de grens! Ineens reden de mensen weer rechts en moest je betalen met euro’s, gek hoor! We bezochten een gevangenis, heel indrukwekkend! De ergste martelpraktijken hebben zich daar voor gedaan, brrr. In een bepaalde cel had zelfs iemand voordat hij stierf, geschreven: ‘Adieu mamma’. Daar krijg je toch kippenvel van? De gevangenis was gesplitst in zogeheten dorpen, op de ene plek zaten de gestoorden en op een andere plek de mensen die al eens ontsnapt waren (zo vertelde de gids dat). Je moest als gevangene een ijzeren band om je enkel, het gewicht bovenop je voet. Als je een mindere straf had, dan kreeg je de band om je linkerenkel, zodat je nog bij je water en je ‘nachtemmer’ kon. Als je echt iets goed fout had gedaan, kreeg je hem om je rechterenkel, zodat het erg moeilijk werd om bij je nachtemmer te komen, zodat je uiteindelijk jezelf eronder zou plassen. Brrrrr.

Genoeg creepy stuff! Per boot gingen we weer terug en je raadt het al: weer nat? Nee! We hadden wind mee, haha. Dus nat werden we niet.

Laughing
Tot zover Galibi! (ik zal wat foto’s plaatsen voor het complete plaatje)

Zaterdag 11 april! De dag waarop Jesse 24 is geworden. Ik had in het geheim vanalles geregeld voor hem, zodat hij een leuke verjaardag zou hebben. Ik had, zo romantisch als ik ben, een ontbijtje op bed gemaakt, met een eitje, kaas, spek, ochoch,

ik heb zo uitgepakt!

Tongue Out

We gingen daarna naar de centrale markt, waar we jouw cadeautje hebben gekocht, Rick!

Smile
Deze krijg je van Jesse als hij er weer is. Om een uur of drie gingen we dolfijnen spotten, tenminste, dat was de bedoeling. Vanaf het begin hing er een aparte sfeer: we wisten niet goed waar we aan toe waren. Ik had geregeld dat de boot versierd zou worden en dat er gebak zou zijn, maar dit was er allemaal niet!
Frown
Jesse was nog niet op de hoogte daarvan, dus gelukkig was hij niet heel teleurgesteld, maar ik baalde als een stekker! We stoomden het meer over, wauw! Samen met een aantal Surinamers gingen we ze spotten. Hilarisch hoor, om gewoon eens een gesprek van hun te volgen. We zijn naar Braamspunt geweest, erg mooi! Veel mooie foto’s gemaakt. We zagen erg veel dolfijnen! Overal zaten ze! NOT. We hebben, serieus, geen enkele dolfijn gezien. Zo raar! Halverwege de tour werd stapte de gids en de bootsman over op een andere boot, en wij kregen dus andere gidsen. Jesse vroeg op een gegeven moment aan mij; ‘zouden ze dit wel eens eerder hebben gedaan?’ Ze maakten overal foto’s van en voeren meteen richting de steiger, ze waren er blijkbaar klaar mee. Erg bijzonder. Ik was echt even van m’n stuk gebracht joh! Zo bizar! Vijf minuten later kwam er een andere boot aan met, hoe toevallig, dezelfde mensen als onze vorige tour naar Galibi. Zij hadden wel dolfijnen gezien, dat maakte het allemaal nog raarder. Ik belde Ronny op (de oplettende lezer zou weten dat we met hem naar Blanche Marie zijn geweest), want ik had via hem alles geregeld. Hij baalde er zelf ook van en had alles geregeld voor Jesse zijn verjaardag, maar niks daarvan was dus uitgekomen. Ik legde hem de situatie uit en hij koos volledig mijn kant. Uiteindelijk kreeg ik mijn geld terug, dus dat was heel netjes!

Maandag zijn Jesse en ik naar Berg & Dal geweest, hiervan heb ik een foto op facebook gezet. Wauw, met een kabelbaan over de Surinamerivier, zohee! Super vet om te doen man! Echt heel blij dat ik het gedaan heb. Daarna gingen we kajakken over de Suriname rivier. Heen en terug, niet een heel bijzondere route maar wel mooi om te doen. Als laatste hebben we nog even gezwommen in de rivier. We besloten om met de boot van 1 uur mee te gaan, zodat we op tijd terug waren in Paramaribo. Dit ging niet zonder slag of stoot. Op het moment dat we in de boot stapten totdat we eruit stapten heeft het gestortregend. Daarna lekker in een busje met airco, dat was een van de weinige momenten dat ik het koud heb gehad hier in Suriname. Maar zo vet om gedaan te hebben, die regen viel in het niet

Smile
.

Dinsdag en woensdag gingen we op trip naar Bigi Pan. Letterlijk betekent dit: groot meer. We hadden een erg bijzondere gids, een man die geboren was in Nederland maar al een echte ingeburgerde Surinamer is. Hij had een aantal bijzondere uitspraken die ik hieronder nog even vermeld. We reden door de verschillende districten heen en over vanalles had hij wel wat te vertellen. Interessant hoor! We sliepen in een mooi hotel, dik voor mekaar show! We bezochten een bijzondere mandir, een hindoeïstische tempel. Ik vond het jammer dat hij hierover weinig kon vertellen, want dat soort dingen vind ik heel interessant! ’s Avonds aten we bij een restaurantje en gingen we op tijd slapen, het was een lange dag geweest. Woensdag, vandaag, gingen we naar de Bigi Pan. Met een bootje gingen we het natuurreservaat in en hierin konden we allemaal vogels spotten. Uilen, watervogels, ijsvogels, rode ibissen en flamingo’s waren de vogels die we voornamelijk zagen. Heel mooi om te zien, wauw. De foto’s geven niet half weer hoe mooi het is!


En dan nu de meest bijzondere uitspraken van onze gids!

  • Wanneer je als Surinamer een huis hebt met een omheining en er komt een dief op je land, dan mag je hem doodschieten. Maar heb je geen omheining, dan mag je niet schieten.
  • Alle privétempels (die mensen in hun tuin hebben) hebben een neptunes drietand op het dak. (Dit heeft vast een andere naam en zal vast een betekenis hebben, had niet het idee dat hij dit wist)
  • Hij zou 14 keer in Nederland zijn aangehouden vanwege zijn Surinaamse rijbewijs.
  • Zijn dochter was zwaar verongelukt (schedelbasisfractuur) en ze wilde op school haar boek delen met iemand. De leerkracht zou haar hiervoor een klap op haar hoofd gegeven hebben. De man was met zijn auto het ‘erf’ (schoolplein) opgereden en de leerkracht een klap teruggegeven. In Suriname is het een regel dat je 50 SRD betaald voor een klap. De politie vroeg hem om 50 SRD, waarop hij zei: nou, dan geef ik je wel 200 SRD, dan sla ik haar nog drie keer!
  • Hij heeft geen stemrecht in Suriname, omdat hij een Nederlands paspoort heeft. Een ongezouten mening heeft hij wel zeg. De hele politiek spoorde niet en alles deugde voor geen meter. Als hij het voor het zeggen had..

Misschien schiet me nog meer te binnen, maar volgens mij is het voor nu wel lang genoeg verhaal, haha. Ik zal wat foto’s erop zetten, zodat je een beter beeld krijgt. Wat minder details, heb echt geprobeerd om nu de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden

Smile

Morgen gaan Jesse en ik rustig aan doen, vrijdag moet ik hem alweer uitzwaaien

Frown
.We hebben echt een topvakantie gehad samen, we hebben echt genoten! Nu moet ik hem weer zes weken missen. Misschien komen papa en mama nog, ook iets om naar uit te kijken. Dit was het voor nu! Over en sluiten.
Smile

Liefs, Geanne.

Reacties

Reacties

Judith

Klinkt zeer zeker als een goede vakantie! Geniet ervan!

belinda

Mooie ervaring samen. Kunnen jullie ook iets delen van je trip in Suriname.

Coline

Zusss! Eindelijk vakantie;-) klinkt als een paar geweldige tripjes! Top

José

Zit hier hardop te lachen. Over jij en romantiek wil ik nog wel een goed verhaal horen...
En jeetje wat een avonturen. Wat een gouden tijd.

Ritastam@kpnplanet.nl

Wat weer een mooie belevenissen Geanne.Heerlijk om te lezen hoe jullie van alles samen meemaken!! Geniet nog van een paar dagen saampies!!!! Groeten uut de belt van Dick en Rita

Auntie

geweldig verhaal. Rick is nu al nieuwsgierig.

Ma

En nu volgende week weer aan het werk?
Mooi verhaal weer hoor!

Gernanda

100% genieten! Enjoy! Xxx

egbert en gea

En weer een mooi verhaal kijk weer uit naar het volgende verhaal. ...
gr de buurtjes ....

ummie

gewoon blijven schrijven het is nooit te lang.
wij blijven wel lezen.

groetjes ook van roel

tante Ali

Geanne heb je mooie verhaal gelezen. Heel erg bedankt voor je mooie en lieve kaart, Liefs ome Drikus en Tante Ali.Geniet er verder nog van,

Jetty de Jonge

Ha Geanne, weer leuk om te lezen. Veel plezier gewenst met jouw ouders en succes nog met de laatste zes weken.

Gr. Jetty

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!